📄 Vilkår og betingelser
FORRETNINGS- OG KLAGEVILKÅR SOM REGULERER KONTRAKTSFORHOLD FOR KJØP OG SALG AV INVESTERINGSMETALLER PÅ gullhjem.no
(hereinafter referred to as "T&C")
Artikkel I.
1. Disse generelle vilkårene gjelder for kjøp av produkter på nettstedet www.guldhem.se (heretter kalt «nettbutikken»), som drives av handelsfirmaet GOLD2HOME GmbH med hovedkontor i Frankfurt am Main, Schumanstrasse 27, 60325, Tyskland, registreringsnummer nummer:138248 ( heretter kalt «operatøren»). Denne nettbutikken drives under lisens fra selskapet Gold2home BV med hovedkontor i Brussel, Congreesstraat 37, Belgia, registreringsnummer 0799234468.
2. GTC regulerer forholdet mellom operatøren på den ene siden og kjøperen på den andre siden. Alle kontraktsforhold inngås i samsvar med tysk lovgivning.
3. Prisen på edle metaller og produkter av disse som er oppført i nettbutikken, avhenger av prisene på disse metallene på internasjonale råvarebørser og valutakursene. I samsvar med europeisk lovgivning er det ingen lovfestet rett til å returnere eller kansellere en bestilling av gull, sølv, platina, palladium eller rhodium etter at den er lagt inn, da disse produktene er utsatt for pris svingninger i finansmarkedene som ligger utenfor vår kontroll.
Artikkel II.
1. Bestillinger kan legges inn av kjøperen via nettbutikken ved å legge varene i handlekurven og deretter bekrefte bestillingen
2. Ved bestilling via nettbutikken utgjør bestillingsskjemaet sammen med de generelle vilkårene og samtykket til behandling av personopplysninger, som finnes på dette nettstedet, et tilbud om inngåelse av en kjøpsavtale. Bestillingen er bindende og kjøpsavtalen inngås i det øyeblikket knappen «Jeg bekrefter bestillingen med betalingsforpliktelse» bekreftes, og den kan ikke kanselleres.
3. Selgeren sender en bekreftelse på mottak av den bindende bestillingen (inngått i kjøpsavtalen), inkludert betalingsinstruksjoner for betaling av kjøpesummen, til e-postadressen oppgitt av kjøperen. Betalingen av kjøpesummen ved bankoverføring skal skje innen 48 timer fra inngåelsen av kjøpsavtalen (bekreftelse av bestillingen av kjøperen som bindende).
4. Selgeren og kjøperen kan avtale en annen måte å opprette bestillingen eller betale for den på, selv om dette avviker fra disse GTC.
5. Leveringsstedet for varene er adressen som kjøperen har oppgitt i bestillingen.
6. Kjøperen får oppgitt gjeldende pris i bestillingsskjemaet i nettbutikken. Prisen i tilbudsskjemaet er gyldig i maksimalt 60 minutter fra det tidspunktet den ble fastsatt. Hvis bestillingsskjemaet sendes etter at kjøpesummen har utløpt, blir kjøperen informert om endringen i kjøpesummen før sending ved hjelp av en automatisk melding, og kjøperen får mulighet til å sende skjemaet på nytt eller kansellere det uten noen form for straff.
7. Etter at bestillingen er sendt, har selgeren rett til å verifisere bestillingen, noe som ikke påvirker inngåelsen av kontrakten, men i tilfelle mislykket verifisering har selgeren rett til å trekke seg fra kontrakten (se artikkel VII, paragraf 3, bokstav h) i GTC).
8. Selgeren har rett til å trekke seg fra kontrakten før betaling av kjøpesummen er mottatt, dersom prisen på edle metaller og produkter av disse endres fra bestillingstidspunktet med mer enn 5 % sammenlignet med prisen angitt i tilbudsskjemaet på bestillingstidspunktet.
Artikkel III.
1. Selger fastsetter prisen på varene flere ganger i løpet av dagen, avhengig av prisbevegelser på de internasjonale råvare- og valutamarkedene.
2. Kjøper er forpliktet til å betale kjøpesummen innen 48 timer etter at kjøper har bekreftet bestillingen, dersom det er snakk om en kontantfri overføring.
Artikkel IV.
1. Fristen for å sende varene er senest 7 virkedager fra datoen for kreditering av den avtalte kjøpesummen for varene til selgers bankkonto. Fristen for å sende varene løper ikke i perioden med varemangel på det internasjonale markedet (force majeure definert i artikkel VII, paragraf 3, bokstav g) i de generelle vilkårene, men i maksimalt 180 dager fra hindringens oppståelse. Han blir informert om denne hindringen via telefon og e-post så snart hindringen oppstår. De bestilte varene kan byttes mot varer av samme vekt og renhet etter forutgående avtale mellom selger og kjøper. Partene avtaler oppgjør av eventuelle avvik i kjøpesummen før de byttede varene sendes.
2. En forsendelse levert via en transportør vil alltid være forsikret opp til varens kjøpesum, nemlig for ansvar for tap, skade på forsendelsen eller tap av innholdet i forsendelsen, opp til det maksimale beløpet som er fastsatt av den valgte transportøren. Leveringstider avhenger av valg av transportør og selgeren kan ikke påvirke disse. Kjøperen er forpliktet til å kontrollere at emballasjen til forsendelsen er intakt og at forsendelsen ikke viser tydelige tegn på skade.
3. Kjøperen har rett til å avvise forsendelsen i tilfelle skade eller skade på emballasjen. I slike tilfeller vil forsendelsen bli returnert til selgeren, og kjøperen er ikke i restanse med mottak av varene i dette tilfellet. Selgeren forplikter seg til å sende forsendelsen umiddelbart på egen bekostning. Kontraktspartene er enige om at ved avvisning av forsendelsen av kjøperen, forlenges fristen for levering av varene med 10 dager fra dagen for avvisningen. Ved å akseptere forsendelsen etter betaling blir kjøperen eier av de leverte varene, og hvis kjøperen aksepterer forsendelsen og senere oppdager at forsendelsen er skadet, må han klage på dette til transportøren som han mottok varene fra, i eget navn og for egen regning.
4. Hvis kjøperen ikke henter de allerede betalte varene, er kjøperen i mislighold av sin forpliktelse til å overta varene. På grunnlag av kjøperens e-postforespørsel er selgeren forpliktet til å sende varene til kjøperen på nytt. I et slikt tilfelle betales portokostnadene, inkludert forsikring av forsendelsen, av kjøperen, i henhold til den gjeldende prislisten til den valgte transportøren. Kjøperen betaler dette beløpet kontant ved levering av varene til transportøren. For den tiden kjøperen er i forsinkelse med å ta imot varene, er kjøperen forpliktet til å betale selgeren et lagringsgebyr. Partene er enige om at dette gebyret utgjør 0,01 % av varens kjøpesum for hver dag varene er lagret, inntil de blir overtatt av kjøperen. Hvis kjøperen er i restanse med plikten til å overta varene 12 måneder etter at de er klare for mottakelse personlig, eller fra første mislykkede levering via transportøren, har selgeren rett til å selge varene på kjøperens bekostning.
5. Klager på bestilte varer sendes via e-post til info@gullhjem.no. Klagen må inneholde en beskrivelse av det som reklameres for og et bilde. Klagen må fremsettes umiddelbart etter levering av varene der mangelen kunne ha blitt oppdaget, ellers bortfaller retten til å klage. Selgeren vil sende en bekreftelse til kjøperen om det fremsatte kravet, som inneholder datoen for fremsettelse av kravet, innholdet i kravet, hvilken behandlingsmetode kjøperen ønsker fra selgeren og kjøperens kontaktopplysninger, hvor selgeren vil informere kjøperen om behandlingsmetoden for kravet. Fristen for behandling av klagen er 30 dager, innen hvilken kjøperen vil bli informert om resultatet via e-post til adressen som klagen ble sendt fra. Brudd på emballasjen rapporteres til transportøren som angitt ovenfor.
Artikkel V.
1. Selger erklærer at ved fremvisning av varene og det originale kjøpsbeviset med tilbakekjøpsgaranti, som er vedlagt varene ved levering, vil han kjøpe varene tilbake fra kjøperen eller fra den personen som kjøperen har overført eiendomsretten til varene til, forutsatt at varene oppfyller de foreskrevne renhetsparametrene og er i en stand som gjør dem egnet for videresalg. Fremgangsmåten for tilbakekjøp av varer er beskrevet senere i denne artikkelen. Tilbakekjøpsgarantien gjelder investeringsmynter og -barrer, ikke samlermynter.
2. Selgeren vil kontrollere varens integritet og tilstand, samt kontrollere originalemballasjen. Skader på originalemballasjen eller manglende produsentsertifikat (hvis dette er utstedt for varen) kan føre til reduksjon i varens kjøpesum eller avslag på tilbakekjøp. Selgeren erklærer at integritetskontrollen utføres i et laboratorium på en ikke-destruktiv måte.
3. Kjøpesummen for varene fastsettes etter avtale mellom kontraktspartene.
4. Betaling av kjøpesummen skjer 10 virkedager etter mottak av varene.
Artikkel VI.
1. Kundeinformasjon lagres i samsvar med gjeldende lover i Tyskland og EU – i henhold til GDPR-retningslinjene. Ved å inngå kontrakten (bekrefte bestillingen) samtykker kjøperen til behandling og innsamling av sine personopplysninger i selgerens database. Leverandøren overfører ikke personopplysninger om kunder til andre personer. Unntaket er eksterne transportører, som personopplysninger om kunder overføres til i det omfang det er nødvendig for levering av varer.
2. Disse vilkårene gjelder også i tilfeller hvor operatøren eller selgeren selger varer på kommisjon.
Artikkel VII.
1. Salg av investeringsgull, sølv og platina er salg av varer, hvor prisen avhenger av svingninger i finansmarkedet, uavhengig av selgers vilje. Kjøperen, og med hensyn til dette faktum, heller ikke kjøperen i stilling som forbruker, har rett til å trekke seg fra kontrakten uten å oppgi grunn.
2. Kjøpekontrakten opphører automatisk fra begynnelsen, med unntak av kontraktsstraffklausulen, hvis kjøperen ikke betaler kjøpesummen riktig og i tide. Ved automatisk opphør av kjøpekontrakten er selgeren forpliktet til umiddelbart å overføre de mottatte betalingene til den bankkontoen som den siste betalingen av kjøpesummen kom fra. Selgeren vil deretter sende kjøperen en e-post med en melding om oppsigelsen av kontrakten og en melding om betalingen som er sendt til hans konto.
3. Selgeren har rett til å trekke seg fra kjøpekontrakten hvis:
a) det samlede volumet av utestående bestillinger som ikke er betalt i henhold til kjøpesummen og i tide, gjort av samme kjøper, overstiger 5 000 EUR eller tilsvarende i en annen valuta,
b) leveringsadressen angitt av kjøperen, ordrenes beløp (eller andre identifikasjonsopplysninger angitt av kjøperen) er åpenbart tvilsomme eller uriktige,
c) kjøperen ikke har oppfylt sine forpliktelser overfor selgeren i henhold til den bindende ordren, dvs. henting og betaling for de bestilte varene,
d) det har oppstått en driftsmessig teknisk feil som har ført til at en feil pris eller en pris som avviker med mer enn 15 % fra den publiserte markedsprisen for investeringsgull, sølv eller platina på det gitte tidspunktet, er publisert på selgerens nettsted,
e) kjøperen ikke henter de korrekt betalte varene og er i restanse med denne forpliktelsen i mer enn 30 dager,
f) det skjer en endring i lovgivningen som regulerer merverdiavgiften,
g) i tilfelle force majeure (dette betyr en hindring som oppstod uavhengig av selgerens vilje og hindrer ham i å oppfylle sin forpliktelse, hvis det ikke med rimelighet kan antas at selgeren ville avverge eller overvinne denne hindringen eller dens konsekvenser, og videre at denne hindringen var forutsett på det tidspunktet forpliktelsen ble inngått, f.eks. en midlertidig mangel på varer på det internasjonale markedet anses som en slik force majeure),
h) ved mislykket transaksjonsverifisering i henhold til artikkel II. punkt 8 i de generelle vilkårene.
4. Ved tilbaketrekning fra kjøpsavtalen blir avtalen kansellert fra begynnelsen, med unntak av bestemmelsen om kontraktsstraff.
Artikkel VIII.
1. Disse forretnings- og klagevilkårene trer i kraft fra 1. mars 2025.
2. Disse vilkårene gjelder som angitt på selgerens nettsted.
3. Disse forretnings- og klagevilkårene sendes også til kjøperen sammen med bestillingen til den e-postadressen som kjøperen har oppgitt.